tisdag 16 december 2008

Författarprat 2: LitteraLund (fredag)

På fredagen var Agneta Edwards åter moderator, denna gång för illustratörerna Maria Jönsson och Kristina Digman. Jönsson är även författare till de populära Spyflugan Astrid-böckerna. Detta samtal blev kul men är svårt att återge eftersom så mycket rörde bilderna. Det lär dock lämna spår i biblioteket – i synnerhet Digmans version av Grodprinsen blev jag väldigt sugen på.

För mig som just bloggare var det kul att höra Johanna Lindbäck och Lisa Greczanik prata om bloggen som verktyg. Det är helt uppenbart att man kan göra mycket mer med en blogg än vad jag gör! Lisas bok Bloggen möter undervisningen låter som någonting jag borde läsa - och kanske lärarna också? Vad gäller Lindbäck finns (som synes i länklistan till höger) nu även Bokhora med bland de bloggar jag håller ett öga på.

Ulf Sindt har skrivit både fack- och skönlitterära böcker som finns i vårt bibliotek. Han är en god författare, men efter att ha hört honom är det tydligt att han är ännu starkare som muntlig berättare! Huvudinnehållet var anekdoter från hans liv och barn han har känt, och det var helt omöjligt att veta vad som var sant eller inte (han medgav villigt att mycket var påhittat). Kanske någon att ta in till ett framtida författarbesök?

Det sista för min del blev Jujja Wieslander, mamman till Mamma Mu och Dagspöket. Jag är precis i den åldern att jag tyckte Mamma Mu var uuuurtöntigt när de första böckerna kom, men det har jag ju fått äta upp. Wieslander själv var både underhållande och sympatisk, och bland de bästa stunderna på hela konferensen var när hon berättade om ett barn som frågade om Wieslanders docka var levande. ”Nej,” sa Wieslander. ”Jo,” sa barnet, ”visst är hon levande, jag ser att hon har lite snor i näsan.” Barnet tog sen dockans händer och sa, ”Hej. Jag har klippt mig.” (!!!!! Jag smälter…)

Tyvärr hade jag ett jobb till att springa till på kvällen, så jag missade Lennart Hellsings föreläsning, men jag såg honom i alla fall på nära håll – han hade en fin orange kostym på sig.

Över till Hässleholm i nästa inlägg!

Inga kommentarer: