lördag 1 november 2008

SMiLE-dagen

Oj vilken spännande månad oktober har varit! Det har hänt så mycket att jag får lov att bryta ner det i flera inlägg för att det ska bli lättare att läsa, annars blir det alldeles för långt. "tl;dr" brukar det stå ibland i nätforum; det står för "too long; didn't read." Så vill jag ju inte ha det!

Den 15 hade vi lärgångsdag med SMiLE och fick höra flera intressanta föreläsningar, bland annat av Elza Dunkels, som pratade om ungas nätanvändning. Hon påpekade bland annat att för dem som nu är 20 år och yngre är Internet en osynlig teknologi, precis som telefonen är för oss andra – nånting vi tänker på i termer av vad vi kan göra med den, inte hur den fungerar. Vuxenvärlden däremot envisas ofta med att hitta tekniska lösningar på sådant som egentligen inte är tekniska problem. Nätmobbning, till exempel, stoppas inte bäst genom att man blockerar barnen från att gå in på vissa sidor.

Jag betraktar mig oftast både som IT-kunnig och ungdom, men när Elza pratade insåg jag att jag faktiskt tillhör "den äldre generationen", som använde nätet först på gymnasiet och inte kan betrakta den som något självklart.

Vi fick också höra Carl Löthman prata om fusk på internet. Han förklarade hur man kan använda fuskmetoder som klipp & klistra för att lära sig någonting – till exempel kan barnen klippa och klistra en recension från nätet, som de sedan själva får skriva en "motrecension" till och argumentera med.

Därefter pratade Annika Lantz-Andersson om textflytt och sökslump, det vill säga hur elever ofta söker information utan genomtänkt strategi för detta, och hur de skriver om texter "med egna ord" i stället för att tänka själva. (Som Ross Todd formulerade det vid en tidigare lärgång: arbetet är färdigt när informationen har gått från boken till uppsatsen, men hjärnan är aldrig inblandad.) Detta är också temat i boken Textflytt och sökslump, som vi har flera ex av i biblioteket – välkommen in och låna!

Vi fick också ett exemplar av boken Utveckla skolbiblioteket! : att starta och driva en bra verksamhet , som jag tror att vi kommer ha mycket nytta av.
Till sist fick vi höra om vad som händer på andra SMiLE-skolor i Malmö. Bland annat visade Ribersborg upp sin fina blogg, som gör mig grön av avundsjuka.

Redan dagen efter hände nästa roliga sak, när Petter Lidbeck kom på besök till Hyllies skolor. Detta blir ämnet för nästa blogginlägg!

Inga kommentarer: