måndag 5 maj 2008

Fundering om kunskap, kreativitet och Fredrik Härén

En kompis visade mig Fredrik Häréns föredrag från Kunskapens Dag på YouTube. Jag blev så fascinerad att jag såg alla fem delarna (cirka en timme) – det blev s.a.s. kvällens TV-underhållning. Framför allt kände jag att detta var något som i högsta grad berörde SMiLE-gruppen och hela skolan. Vi vill utveckla våra elevers förmåga att reflektera och tänka själva, och som Härén visar är idéer det viktigaste kapitalet i världen idag.

Några huvudpunkter ur föredraget (men jag rekommenderar verkligen att ni ser hela):

  • Utbildningsnivån i Asien stiger i rasande fart. Studenterna där har koll på sin egen världsdel och på vår, men hur bra koll har vi på Asien? (Frågor han ställer publiken är t.ex. vad Indiens och Kinas ledare heter, namnet på 10 indiska eller kinesiska företag, namnet på en asiatisk hitsång, o.s.v.)
  • Alla idéer är kombinationer av två eller fler tidigare kända saker. Information och kunskap är därför väsentliga för att en person ska få idéer. Både informations- och kunskapsnivån går uppåt. Detsamma gäller antal personer – var tjugonde person som någonsin fötts lever fortfarande. Detta innebär att utvecklingen inom i princip alla branscher fullkomligt har exploderat.
  • Ett stort problem med indelningen i ”developed nations” (I-länder) och ”developing nations” (U-länder) är att det signalerar åt I-länderna att vi redan är färdiga, ”developed”. Saker behöver inte bli bättre. Med den inställningen blir man lätt omsprungen – det är viktigt att alltid fortsätta utvecklas!

Härén kan naturligtvis ifrågasättas både i detalj och generellt – källkritik, people. :-) Men personligen tycker jag att han tar upp några viktiga och intressanta poänger. Hur ser vi till att våra elever inte lär sig bara hur saker är idag (eller ännu värre, hur de var igår!) utan hur de kan tänkas bli imorgon – hur de själva kan saker att bli på ett visst sätt imorgon? Hur ser vi till att deras världsbild vidgas? Våra barn har en fantastisk tillgång i det att många av dem redan har kunskaper (i språk, musik, kulturella koder m.m.) som är en bristvara i det svenska samhället, men hur hjälper vi dem ta vara på denna tillgång och utvecklas ytterligare?

Ett litet exempel från mitt eget fält: som bibliotekarie, i synnerhet nu när vi tittar närmare på facklitteraturen, har jag märkt och beklagat hur patetiskt begränsad utgivningen av faktaböcker för barn är (utom när det gäller dinosaurier, riddare och andra särskilt populära ämnen) men det räcker ju inte att beklaga faktum, jag måste hitta något sätt att kompensera för problemet. Det är inte bara barnen som ska bli kreativa och tänka själva, utan vi. Vill vi att barnen ska få undervisning i något så ska det ske också!

Jag önskar att jag hade några briljanta idéer redan nu, men tyvärr är så inte fallet (ännu mindre något så galet underbart som att kombinera tandläkarmottagning och thailändskt spa). Jag ska be att få återkomma. Under tiden länkar jag till Häréns föredrag:

Del 1 (inbäddad):



Del 2 (länkad): http://youtube.com/watch?v=ohHNONAbheE

Del 3 (länkad): http://youtube.com/watch?v=aHy6JZdLzoM

Del 4 (länkad): http://youtube.com/watch?v=gpEe777O3tA

Del 5 (länkad): http://youtube.com/watch?v=1_xCwUhC7N8

Inga kommentarer: