fredag 19 april 2013

Dagens betraktelser: Var rädda om böckerna! och BokPiloter


I biblioteket försvinner tyvärr en del böcker. En del hanteras dåligt så att de går sönder. Så är det på alla bibliotek, men på olika sätt och olika mycket. Eleverna tror att det är jag som person som blir lidande av detta. Som att böckerna är mina egna, och jag blir ledsen om böcker försvinner eller går sönder. Det blir jag visserligen, men det är eleverna som blir lidande, inte jag personligen. Försvinner böcker eller går sönder är det eleverna själva som får mindre litteratur att välja att läsa och biblioteket blir tråkigare. Jag arbetar i biblioteket och tar hand om alla böcker: bl a organiserar, skyltar för att synliggöra, lagar trasiga böcker (om det går), köper in nya böcker, bokpratar, och hjälper elever att hitta böcker som de får lust att läsa eller hitta böcker eller infomation om de ämnet de efterfrågar. Det är viktigt för deras läsutveckling, för deras framtid, för studier, och för den personliga utvecklingen. Men det är inte mina egna personliga böcker utan skolans, elevernas och pedagogernas.

Biblioteket behöver ha en stor bredd på genrer, ämnen och innehåll för att eleverna ska tycka att det finns något där som intresserar just dem. Och det behöver synliggöras på olika sätt.

Därför är BokPiloterna så bra: ju mer bokprat och boktips desto mer ökad läslust. Idag var BokPiloterna (som går i fyran) på Holma inne hos en annan klass och årskurs (treorna) och bokpratade. Det gick jättebra, BokPiloterna var mycket duktiga och eleverna var intresserade och ställde många frågor efteråt. Några i trean undrade om de också fick bli BokPiloter . Och de får de naturligtvis, men vi får vänta med det till nästa termin. Nästa vecka är det dags för Kroksbäcks BokPiloter (som är treor) att gå in till tvåorna för att bokprata.

Inga kommentarer: