tisdag 29 juni 2010

genreordning

Nu under sommaren har jag äntligen hunnit ställa kapitelböckerna i genreordning, som ju både barnen och jag velat länge. Ordningen blev något mer traditionell än jag från början tänkt, men kanske just därför var det faktiskt ganska lätt att avgöra vilka böcker som hör hemma var. Inga böcker blev heller "genrelösa" utan fångades upp av den ganska breda "livet idag".

Att döma av vad som sagts av andra biblioteksmänniskor angående den här typen av indelning kommer det bli lättare för barnen att hitta, men svårare för de vuxna. Jag uppmanar därför all personal (inklusive mig själv) att ha tålamod...

Avdelningarna är som följer:

* Livet idag
* Kärlek
* Humor
* Historia
* Jorden runt
* Sagosamlingar / Fantasy och science fiction
* Spöken och läskigheter
* Serier
* Deckare och äventyr
* Djur och natur
* Hästar
* Sport
* Pjäser / rim och ramsor / dikter

Jag upptäckte raskt att det inte var hållbart att ha avdelningar för klassiker eller sorgliga böcker - innehållet blev helt enkelt för spretigt. Själva märkningarna finns dock kvar, för att hjälpa vid bokval.

Alla böcker ska naturligtvis märkas för att passa i sin hylla, men det får ske lite pö om pö, i synnerhet som semestertiderna nalkas.

Glad sommar och välkomna in i höst!

Inga kommentarer: