fredag 9 oktober 2009

sagostund igen: Stor-Klas och Lill-Klas

Jag hade tänkt ta denna veckas sagostund från Folket kunde flyga, men när jag satt där och läste in sagan om stora John och lilla John blev jag plötsligt misstänksam - det här lät bekant! Hade inte H.C. Andersen någon saga i samma stil?

Jo, det stämde. H.C. Andersens saga om Stor-Klas och Lill-Klas handlar om precis samma saker. Jag valde att berätta Andersens version, eftersom den hänger samman lite bättre när det gäller orsak och verkan. (Det kanske är författarens egna tillägg?) Det visade sig vara en bra saga: den är ganska lång, det händer mycket i den, och den är väldigt rolig. Det roligaste, att döma av skratten, var när Stor-Klas såg hur mycket pengar Lill-Klas hade fått för sin döda mormor - och så gick han hem och slog ihjäl sin egen mormor.

Jag hade valt berättelser helt och hållet efter vad jag själv tycker är kul, men upptäcker nu att alla tre berättelser den här terminen har handlat om folk (eller gudar, eller djur) som lurar varandra. Detsamma gäller faktiskt även nästa historia - till efter höstlovet hade jag tänkt förbereda sagan om Jack o'Lantern (också den från Folket kunde flyga). Den är lite ruskig, men också rätt kul.

Som omväxling mot lurendrejerierna har jag lovat att gå in i klassrummen till 4-5 och berätta lite sagor och myter om rymden.


Förresten, ni lärare som läser detta har väl inte missat barnbokskatalogen som jag lagt i era fack? Ni får gärna önska er böcker - har vi inte råd i år går det väl nästa år!

Inga kommentarer: