tisdag 24 april 2012

Astrakan-böcker och LitteraLund

Jag har precis lagt in en ny gruppuppsättning: 20 st "Klart som korvspad, Astrakan" av Katarina Kieri med fina illustrationer av Sara Teleman. En bok som handlar om en flicka som heter Astrakan. I skolan råkar hon säga att hon kan simma fast hon inte kan det. När hela klassen ska till simhallen funderar Astrakan mycket på hur hon ska klara sig ur den här situationen. Och varför sa hon att hon kunde simma när hon inte kan det? Om man gillar Astrakan finns det fler böcker om henne, som vi också har här på skolbiblioteket. "Det snöar, Astrakan" samt "Vilken fullträff, Astrakan". Förra veckan var jag på LitteraLund, som är en barn- och ungdomslitteraturfestival i Lund. Det är en festival som vänder sig till alla som på olika sätt arbetar med eller är intresserade av barn och ungdomslitteratur. Där fick jag nya idéer och tankar om hur jag kan arbeta med eleverna och litteraturen på mina skolbibliotek. Vill ni läsa mer om LitteraLund: www.litteralund.se

Inga kommentarer: