onsdag 12 augusti 2009

angående genusdagen

Nu när vi som jobbar på skolan har haft en halvdags fortbildning i genusfrågor tänkte jag komma med ytterligare ett par tips vad gäller genus.

Den första är en regel angående kvinnors representation i film och media. Regeln har fått stor spridning och dök från början upp i Alison Bechdels "Dykes to Watch Out For", vilket gör att den ofta kallas för "the Bechdel test". Originalserien finns återgiven på den här bloggen.

Regeln består av tre delar:
1. Filmen måste ha minst två kvinnor
2. som pratar med varandra
3. om något annat än män.

Naturligtvis är detta ett trubbigt redskap - det finns många filmer med stereotypa mans- och kvinnoroller som skulle klara regeln, och många bättre filmer som inte skulle klara den. Ändå är den värd att lägga på minnet, eftersom den gör det lätt att upptäcka hur mycket mer utrymme män får än kvinnor i filmer, även när kvinnor har huvudrollen. (Motsatsen, en film där det inte finns en enda scen där två män pratar om något annat än kvinnor, förekommer men är mycket mer ovanligt.)

Flera personer har tagit på sig att testa filmer enligt denna metod, bland annat bloggarna Kissing in the Rain is Not Accepted och The Bechdel Test: Movie List.

Jennifer Kesler har pratat om hur hon som manusförfattare fick lära sig att inte ge kvinnoroller för stort utrymme. Det är alltså inte en tillfällighet att filmer ser ut som de gör!

***

Ett annat tips angående genus och könsuttryck kommer från en diskussion i Internetforumet Unfunnybusiness, där eh deltagare kommenterar frågan How does a parent answer the question: [...] "Mommy, is that a man or a woman?"

julesnoctambule: The man-or-woman question came up with a friend's kid when we were out one day. We explained that sometimes, people aren't born with outsides that match the way they feel inside. She piped up 'You mean like Ariel the mermaid who wanted legs?' and that was that! Clearly, the kid's been traumatized beyond belief, right?

Det kan vara en påminnelse om att för att ha en diskussion om genus och andra diskrimineringsfrågor måste man inte börja med speciellt anpassat material. Relevanta frågor och svar finns även i de traditionella berättelserna och barn inser ofta mer än man tror. :-)

Inga kommentarer: